بی گاه، بی جا (طراحی مکانی برای آفرینش آثار هنری توسط هنرمندان)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
- نویسنده فاطمه رضایی
- استاد راهنما مهرداد ایروانیان ریما فیاض
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم با ایجاد برخی اشکال سطحی معماری که به اصطلاح «اسلامی» نامیده می شوند، پنداشته می شود شهر اسلامی خواهد شد. کسانی به دنبال اسلامی کردن و هویت دار کردن شهر تهران هستند با این درک معکوس و سطحی نمی توانند به این نتیجه رسید. هر تمدن فقط هنگامی خلاق است که خود را مرکز عالم تصور کند، که قادر به زایش منظومه-ای معنوی باشد که هنر، علوم و شیوه های زندگی را به یک سان دربر می گیرد. انسانی که اصفهان عصر صفوی و یا کلیسا های رنسانس را می سازد، انسان مدرن یعنی موجودی چند پاره ی امروزی نیست انسانی کهن است؛ فردیتی است که معرف فرهنگ است، فردیتی نوعی است. شاید بتوان گفت رابطه مناظر شهری ما با تاریخ کم کم جنبه ی زیبایی شناختی می یابد و در عین حال غیراجتماعی و مصنوعی می شود و هنوز قادریم به دلیل احساسات و برداشت های متفاوت از گذشته ی مشترکمان و تفسیرهای متضاد از رخدادهای مهم آن، سرسختانه در برابر هم بایستیم. ولی اکنون شهرهای ما به موزه تبدیل شده اند. امروزه تأکید و تکیه ی اصلی بر «مرجع فردی یا به بیان دیگر، بر فردیت یافتن مرجع هاست». گرچه کفش های دموکراسی در راه «توسعه رشد محور» کمی پا را اذیت می کنند، اما در مسیر «توسعه انسان محور» جز با پاافزار دموکراسی نمی توان گام برداشت.علاوه بر آن باید به خاص بودن امور هم توجه کرد: خاص بودن اشیاء، گروه ها و تعلقات، تشکیل مجدد مکان ها، غیر محلی کردن را تشکیل می دهند، روندهایی که گاهی عجولانه به عباراتی مثل «هم سان سازی ـ جهانی کردن» فروکاسته و خلاصه می شوند. بیش از آن که به اشکال اجتماعی جدید، به شیوه های برخورد و تلقی جدید توجه کنیم که می-توان آن ها را مشخصه های وضعیت معاصر تلقی کرد، باید به تغییراتی توجه کرد که بر مقولات بزرگی که انسان ها به هویت و روابط متقابل خود در چارچوب آن ها می اندیشیدند تأثیر گذاشته اند. این سه چهره ی افراط: فراوانی بیش از اندازه ی رخدادها، فراوانی بیش از اندازه ی فضاها و فردی شدن مرجع ها، -سه وجه تحول دنیای معاصر- امکان فهم آن را با همه ی پیچیدگی ها و تناقضات آن فراهم می آورند.
منابع مشابه
بی ینال قدرت: میدان رقابت هنرمندان نقاش
در مقاله حاضر، رقابت هنرمندان نقاش نوگرا در 50 سال گذشته بر سر سرمایه های نمادین، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بررسی و تلاش شده است نشان داده شود تحولات سیاسی و اجتماعی و کنش ها و دسته بندی های گروهی چگونه بر رقابت های میدان های قدرت در حوزه نقاشی و نیز بر میدان قدرت دولتی موثر بوده است. در این مقاله، از نظریه میدان های هنری پی یر بوردیو استفاده شده و فرضیه اصلی این است که زمانی که اشتراک نظر و ت...
متن کاملبی ینال قدرت: میدان رقابت هنرمندان نقاش
در مقاله حاضر، رقابت هنرمندان نقاش نوگرا در 50 سال گذشته بر سر سرمایه های نمادین، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بررسی و تلاش شده است نشان داده شود تحولات سیاسی و اجتماعی و کنش ها و دسته بندی های گروهی چگونه بر رقابت های میدان های قدرت در حوزه نقاشی و نیز بر میدان قدرت دولتی موثر بوده است. در این مقاله، از نظریه میدان های هنری پی یر بوردیو استفاده شده و فرضیه اصلی این است که زمانی که اشتراک نظر و ت...
متن کاملتحقیق در مورد ایجاد بی دردی بی خطر توسط مخلوط پتیدین - پنتازوسین
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملطراحی مرکز آفرینش های هنری
در شهر تهران به علت گسترش روزافزون در طی چند دهه اخیر، افزایش جمعیت، فشارهای ناشی از آلودگی محیطی و صوتی، و دوری از طبیعت، باعث شده تا با کمبود فضاهایی برای آرامش، رشد و بلوغ فکری شهروندان و کمبود محیطی جذاب برای اوقات فراغت و تفریح آن ها روبه رو باشیم. از طرفی دخل وتصرف انسان ها در طبیعت باعث شده تا محیط زیست با مشکلاتی از قبیل، آلودگی محیط و کاهش منابع طبیعی روبه رو باشد. هدف این پروژه ایجاد ...
15 صفحه اولجستاری حقوقی در قراردادهای هنرمندان اجراکننده آثار ادبی و هنری؛ با تأکید بر مطالعه تطبیقی
اجراکنندگان آثار ادبی و هنری (ازجمله بازیگران و خوانندگان)، مانند هر مالک فکری دیگری حق بهرهبرداری از اجرای هنری خود را دارند. آنها میتوانند شخصاً از این حق بهرهبرداری کنند یا از طریق قرارداد، اجازه بهرهبرداری آن را به دیگری اعطا نمایند یا اساساً حقوق خود را به دیگری انتقال دهند. قراردادهای مذکور معمولاً با مسائل حقوقی مانند مشخص نبودن ماهیت عقد، موضوع انتقال حقوق اجراکننده به تولیدکنندگان...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده معماری و شهرسازی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023